Rejestrowanie nowych dostawców
Produkty, które sprzedaje firma są dostarczane przez dostawców. Każdego dostawcę, od którego firma kupuje zapasy należy zarejestrować i utworzyć dla niego kartotekę dostawcy.
Przed zarejestrowaniem nowych dostawców, konieczne jest skonfigurowanie różnych kodów zakupu, które będzie można wybierać w trakcie uzupełniania danych w kartotekach dostawców. Po utworzeniu wszystkich wymaganych danych podstawowych można skonfigurować unikatowe informacje o dostawcy, np. określić priorytet dostawcy do celów płatności i utworzyć listę zapasów dostarczanych przez danego dostawcę oraz innych dostawców. Kolejna grupa zadań konfiguracyjnych dotyczy rejestrowania umów płatności, cen i rabatów. Dodatkowe informacje zamieszczono na stronie na stronie Konfigurowanie zakupów.
Kartoteki dostawcy zawierają informacje wymagane do realizacji zakupu produktów od dostawcy. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykułach Rejestrowanie zakupów przy użyciu faktur zakupu i zamówień i Rejestrowanie nowych zapasów.
Dodawanie nowych dostawców
Nowych dostawców można dodawać ręcznie, wypełniając pola na stronie Kartoteka dostawcy lub korzystając z szablonów zawierających zdefiniowane wcześniej informacje. Na przykład, można tworzyć szablony dla różnych typów profili dostawcy. Korzystanie z szablonów pozwala oszczędzać czas podczas dodawania nowych dostawców oraz zadbać o to, by informacje były za każdym razem poprawne.
Uwaga
Jeśli szablony dostawcy istnieją dla różnych typów dostawcy, podczas tworzenia nowego dostawcy użytkownik może wybrać odpowiedni szablon z listy szablonów dostępnej w oknie, które się wyświetli. Jeśli istnieje tylko jeden szablon, nowo tworzone szablony będą zawsze bazować na tym szablonie.
Po utworzeniu szablonu można użyć akcji Zastosuj szablon, aby zastosować go do jednego lub kilku wybranych dostawców. Aby utworzyć szablon, należy wypełnić informacje, które mają być ponownie wykorzystane na stronie Kartoteka dostawcy, a następnie zapisać je jako szablon. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby zapisać stronę Kartoteka dostawcy w formie szablonu.
Porada
Podczas tworzenia szablonu pomocna może być personalizacja strony Szablon dostawcy. Na przykład, użytkownik może dodać pole, które nie jest jeszcze wyświetlane na stronie. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Personalizacja obszaru roboczego.
Można również utworzyć kartotekę na podstawie danych kontaktu. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby utworzyć nabywcę, dostawcę, pracownika lub konto bankowe na podstawie danych kontaktu.
Adresy odbioru płatności to funkcjonalność wykorzystywana podczas realizacji płatności do drukowania czeków dla dostawców, którzy mają wiele adresów odbioru płatności. Na przykład dostawca, który dostarcza zapas od podwykonawcy, wymaga wysłania płatności bezpośrednio do siedziby firmy. Business Central umożliwia skonfigurowanie kilku adresów mailowych dla każdego dostawcy i wybór odpowiedniej lokalizacji do wysłania płatności na podstawie faktury.
Adresy odbioru płatności można określić na stronie Kartoteka dostawcy oraz na skróconej karcie Dostawa i płatności w zamówieniach zakupu i fakturach. Zapis księgi dostawców jest przypisywany po utworzeniu wierszy dziennika płatności przy użyciu akcji Zapłać dostawcy lub Utwórz płatność na stronie listy Dostawcy albo na stronie Kartoteka dostawcy. Można także użyć akcji Rozlicz zapisy w dzienniku płatności. Możliwe jest zastąpienie tej wartości.
Aby utworzyć nowego dostawcę
Wybierz ikonę
, wprowadź Dostawcy, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Dostawcy wybierz akcję Nowy.
Jeśli istnieje więcej niż jeden szablon dostawcy, otworzy się strona, na której można go wybrać. W takim przypadku należy wykonać dwa kolejne kroki.
- Na stronie Wybierz szablon dla nowego dostawcy wybierz szablon, którego chcesz użyć dla nowej kartoteki dostawcy.
- Wybierz przycisk OK. Otworzy się nowa kartoteka dostawcy, w której niektóre z pól zostały uzupełnione informacjami z szablonu.
Kontynuuj wypełnianie pól lub wprowadzanie zmian w polach kartoteki dostawcy. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Porada
Jeśli adres fakturowania, który ma być używany dla każdej faktury od dostawcy, nie jest znany, pole Nr na skróconej karcie Ogólne należy pozostawić puste. Zamiast tego, wybierz numer odbiorcy płatności po skonfigurowaniu oferty zakupu, zamówienia zakupu lub nagłówka faktury.
Dostawca został zarejestrowany, a kartoteka dostawcy jest od tego momentu gotowa do użycia w dokumentach zakupu.
Użycie nowo utworzonej kartoteki dostawcy jako szablonu jest możliwe po wcześniejszym zapisaniu jej jako szablonu dostawcy. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby zapisać stronę Kartoteka dostawcy w formie szablonu.
Usuwanie i edytowanie informacji o dostawcy
Informacje w kartotekach dostawców można edytować w dowolnym momencie. Jeśli jednak zaksięgowano transakcję dla dostawcy, nie można usunąć kartoteki, ponieważ zapisy księgi mogą być potrzebne do inspekcji. Aby usunąć kartoteki dostawców z zapisami księgi, należy skontaktować się z partnerem Microsoft, aby zrobić to za pomocą kodu.
Porada
Można zmienić numer IBAN na koncie bankowym dostawcy bez wpływu na historyczne zapisy rejestru polecenia przelewu. Zapisy rejestru polecenia przelewu przechowują IBAN odbiorcy oraz nr konta bankowego odbiorcy, które określono w polach Konto bankowe dostawcy i Nazwa odbiorcy na stronie Kartoteka dostawcy podczas tworzenia zapisów.
Porada
Akcja Adresy zamówienia umożliwia dodanie alternatywnego adresu w kartotece dostawcy.
Aby zapisać kartotekę dostawcy w formie szablonu
- Na stronie Kartoteka dostawcy wybierz akcję Zapisz jako szablon. Zostanie otwarta strona Szablon dostawcy, w której kartoteka dostawcy będzie widoczna w formie szablonu.
- Wypełnij odpowiednio wymagane pola Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
- Aby ponownie użyć wymiarów w szablonach, wybierz akcję Wymiary. Otworzy się strona Szablony wymiaru, na której widoczne są wszystkie kody wymiarów zdefiniowane dla dostawcy.
- Edytuj lub wprowadź kody wymiaru, które mają zostać przypisane do nowych kartotek dostawców, utworzonych przy użyciu szablonu.
- Po zakończeniu konfiguracji nowego szablonu dostawcy, wybierz przycisk OK.
Szablon dostawcy został dodany do listy szablonów i od tego momentu można go użyć podczas tworzenia nowych kartotek dostawców.
Zobacz też
Scalanie zduplikowanych rekordów
Tworzenie serii numeracji
Konfigurowanie kont bankowych dostawcy
Konfigurowanie kupujących
Zakupy
Rejestrowanie zakupów przy użyciu faktur zakupu i zamówień
Korzystanie z map online do wyszukiwania lokalizacji i nawigacji
Praca z Business Central